
Poslední únorový pátek se žáci 1. až 5. ročníku zapojili do speciálního tříhodinového projektu zaměřeného na finanční gramotnost. Cílem bylo přiblížit dětem, odkud se peníze berou, jak s nimi hospodařit a jak funguje směna. Vše probíhalo interaktivně a hravou formou, aby si žáci co nejlépe osvojili nové znalosti.
Odkud se berou peníze?
Projekt začal brainstormingem, kde žáci sdíleli své představy o tom, co si představí pod pojmem finanční gramotnost, co jsou peníze a odkud pocházejí. Následovala prezentace Kde se berou peníze? od České spořitelny, která dětem ukázala základní principy příjmů a výdajů. Společně jsme diskutovali o tom, jak rodiče vydělávají peníze a jak děti mohou rozumně hospodařit se svým kapesným.
Tvorba vlastní měny a obchodování
Další aktivita byla velmi kreativní. Žáci si vymysleli vlastní měnu a navrhli bankovky včetně jejich symboliky. Po dokončení měn si žáci mohli vyzkoušet rozměňování.
Počítáme ceny a analyzujeme nakupování
V druhé hodině následovala hra na obchod, kde si každý zkusil nakupovat sladkosti podle cílového rozpočtu. Děti se tak naučily přemýšlet o cenách a porovnávat hodnotu produktů. Vedla se diskuze o zdravém a nezdravém nakupování potravin.
Závěrečné shrnutí a reflexe
Na závěr jsme si zopakovali klíčové pojmy formou pracovního listu a domina, kde žáci přiřazovali pojmy k jejich definicím. Následovala diskuse o tom, co jsme se naučili a jak mohou děti lépe hospodařit s penězi.
Foto https://skolarudna.cz/galerie/
Video https://www.youtube.com/watch?v=bdZL0ac4Myc&t=33s&ab_channel=skolarudnapp