
V našem bádání o vzduchu jsme pokračovali i na prvním únorovém setkání. Během povídání zazněla myšlenka, že vzduch přece nic neváží. To mezi dětmi vyvolalo debatu – váží tedy, nebo ne? A jak bychom to mohli zjistit, když vzduch přece nejde zvážit?
Děti nejprve zkusily nabrat vzduch do injekční stříkačky. Když následně vystříkly její obsah do vody, bylo jasné, že tam vzduch skutečně byl. Pak je napadlo zvážit stříkačku – nejprve prázdnou, poté naplněnou vzduchem. Nic. Váha neukázala žádný rozdíl.
Někdo ale přišel s nápadem nafouknout balónek. Zvážili jsme tedy prázdné a nafouknuté balónky – BINGO! Teď už děti vědí, že vzduch opravdu váhu má. To nás přivedlo k další otázce: Kolik kilogramů vzduchu je v naší třídě? Tato výzva vyžadovala hodně přemýšlení a počítání, ale děti s malou pomocí úkol zvládly – a spočítaly, že ve třídě je 286 kg vzduchu. Věřili byste tomu?
Dále jsme zkusili nafouknout balónek uvnitř PET lahve. Nešlo to! Díky vzduchu, který už v lahvi byl, se balónek nemohl rozpínat. Pak někdo přišel na skvělý trik – udělat do lahve díru. Jakmile mohl vzduch unikat, balónek se nafoukl. Jsou to ale chytré hlavičky! 😊
Loni nám Ježíšek nadělil sadu pokusů Chemická laboratoř, která obsahuje návody na různé experimenty – ideální pro samostatnou práci pod dohledem. Na dalších dvou setkáních děti pracovaly podle návodů samostatně. Míchaly roztoky, filtrovaly směsi a přišly na spoustu zajímavých věcí.
Zjistily například, že voda v lahvi zůstává rovná, i když s lahví pohybujeme – a tak pochopily význam slova vodorovný. Zkoumaly také povrchové napětí vody a hustotu kapalin. Jeden z pokusů se jim dlouho nedařil, ale nevzdávaly to. Až na pátý pokus se vše povedlo! Klobouk dolů před jejich nadšením, elánem a trpělivostí.
Na každém setkání jsme také kontrolovali, jak rostou naše fazole. Některé už vykvetly! Budeme dál pozorovat, co se bude dít – a kdo ví, třeba nakonec sklidíme fazolové lusky. (hv)
Video zde: https://skolarudna.cz/galerie/